Tafeltennis batje met twee handen vasthouden, met je hand slaan?

by joost | Last Updated: 5 juli 2020

Kun je je tafeltennisbatje met twee handen vasthouden? Een veel voorkomende vraag bij spelers, misschien omdat je het ooit eens hebt gezien en je afvraagt of het eigenlijk wel mag.

In dit artikel wil ik alles rondom het slaan van de bal met je batje behandelen. Wat is toegestaan en wat niet.

Tafeltennis bal met hand raken of batje

Mag je je batje met twee handen tegelijk vasthouden?

Bij één service wist iemand terug te keren door zijn normale hand te gebruiken met ondersteuning van zijn andere om het batje beter te stabiliseren. Is dat toegestaan?

In ITTF-richtlijnen staat

Het zegt echter niet dat beide handen niet de rackethand kunnen zijn.

Ja, het is toegestaan om het batje met twee handen vast te houden.

Met welke hand moet je de bal slaan bij een service?

Tijdens een service ligt het anders en moet je het batje met één hand vasthouden, omdat je de bal met je vrije hand moet vasthouden.

Uit het ITTF-handboek, 2.06 (de service):

Na de service heb je geen vrije hand meer nodig. Er is geen regel die verbiedt om het batje met twee handen vast te houden.

Mag je tijdens een wedstrijd van speelhand wisselen?

Het ITTF Handbook for Match Officials (PDF) maakt duidelijk dat het toegestaan ​​is om van hand te wisselen tijdens een rally:

Om van hand te wisselen, moet je het batje op een gegeven moment in beide handen houden.

Dus in het kort, ja je mag bij tafeltennis tijdens het spel van hand wisselen en je batje in de andere hand houden. Volgens de ITTF-regels is er geen sprake van het verliezen van het punt als je besluit je spelhand tussen een rally te wisselen.

Je mag echter niet de andere hand gebruiken met een ander batje, dat is niet toegestaan. Een speler mag slechts één batje per punt gebruiken.

Lees ook: de beste batjes beoordeeld in elke prijs categorie

Mag je je batje gooien om de bal te raken?

Als je overschakelt door je batje naar je andere hand te gooien, krijg je bovendien geen punt als de bal het batje raakt terwijl deze in de lucht is. Het gooien van de batje om een punt te winnen is niet toegestaan en het moet volledig contact hebben met je hand om het punt te winnen.

Lees ook: regels om rond de tafel het leukste te maken

Kan ik mijn hand gebruiken om de bal te slaan bij tafeltennis?

2.5.7 Een speler slaat de bal als hij deze tijdens het spelen aanraakt met zijn / haar batje, in de hand gehouden óf met zijn / haar rackethand onder de pols.

Betekent dit dat ik mijn hand kan gebruiken om de bal te slaan? Maar alleen mijn rackethand?

Ja, je kunt je hand gebruiken om de bal te slaan, maar alleen als het je rackethand en onder de pols is.

Een citaat van de regels luidt:

Het wordt als toegestaan beschouwd om de bal te slaan met je vingers, of met je rackethand onder de pols. Dit betekent dat je de bal goed kunt teruggeven door:

Een voorwaarde is: Je hand is alleen je rackethand als deze het batje vasthoudt, dus dit betekent dat je je batje niet kunt laten vallen en vervolgens de bal met je hand kunt raken, omdat je hand niet langer je rackethand is.

Het is ook niet toegestaan om de bal met je vrije hand te slaan.

Mag ik de bal slaan met de zijkant van mijn batje?

Het is niet toegestaan om de bal te slaan met de zijkant van het batje. Een speler verdient een punt wanneer de tegenstander de bal raakt met een zijkant van het batje waarvan het oppervlak niet voldoet aan de vereisten voor het rubberen oppervlak van het batje.

Lees meer: de belangrijkste regels van tafeltennis uitgelegd