Antwoorden voetbal spelregeltoets

by:

Toetsen

Leuk dat je de toets hebt afgenomen. Hier vind je de correcte antwoorden op alle vragen:

 

 

Antwoord 1: Je legt het spel stil omdat een wisselspeler op de bank een object werpt naar een veldspeler en hem hiermee raakt. Wat ken je vervolgens toe aan de benadeelde ploeg?

De juiste actie is antwoord A: het geven van een directe vrije schop

 

Antwoord 2: Ja! Het moment is daar, eindelijk een goede counter van de Wilnis Slakken. De aanvaller van de Slakken speelt zowaar twee verdedigers voorbij en rent nu helemaal vrij op het doel af. Hij heeft nog geen 25 meter te gaan wanneer Beun de Haas van de verdedigers hem inhaalt en de bal probeert te raken. Hij raakt echter de aanvaller die hierdoor op de grond terecht komt en zijn actie niet af kan maken. Wat doe je?

De enige juiste keuze hier is antwoord B: het is een directe vrije schop met rode kaart

 

Antwoord 3: Je maakt wel eens een fout, je bent nu eenmaal menselijk. Maar hoe herstel je de situatie waarin je bent vergeten dat het al de tweede gele kaart was die je Arie de Beuker had gegeven? Je hebt hem verder laten spelen. maar wat doe je nu je erachter bent gekomen?

Stomme fout! Maar om het te corrigeren kies je voor antwoord A: je maakt er melding van bij de bond en stuurt de speler alsnog van het veld

 

Antwoord 4: Wanneer iemand een strafschop neemt kan hij dit razendsnel doen. Ook in zijn eigen strafschopgebied, maar wat doe je wanneer de tegenstanders niet genoeg tijd hebben gekregen het strafschopgebied te verlaten?

Geen probleem, dat is hun eigen keuze. Maar wel mits de tegenstander de bal niet bínnen het strafschopgebied weet te raken. Het juiste antwoord is dus B

 

Antwoord 5: Je fluit af en kent een directe vrije schop toe. Welke situatie is hieraan vooraf gegaan?

Het juiste antwoord is antwoord A: een speler verliet het veld om vervolgens een wisselspeler te slaan

 

Antwoord 6: Een ernstige overtreding heeft plaatsgevonden en je besluit een strafschop te geven. Bij het nemen van de strafschop besluit de aanvaller echter om een schijnbeweging te maken en scoort vervolgens met een mooi doelschot! Wat vind je hier van?

Dit is toch echt wel een overtreding en daarom is het antwoord C: dit kan jammer genoeg niet! Slimme actie, maar niet toegestaan. Je keurt de goal af en wijst een indirecte vrije schop toe voor de tegenpartij plus een gele kaart voor de overtreder

 

Antwoord 7: Extra tijd wordt aan het einde van een helft opgeteld bij de speeltijd. Dit om verloren tijd weer goed te maken. Welk van onderstaande tijd tel je hier niet bij op?

Verloren tijd doordat een onjuist genomen strafschop opnieuw moet worden genomen tel je niet op bij de extra tijd waarmee een keuze voor antwoord D de juiste is

 

Antwoord 8: Je shirt uittrekken en je ontblote bovenlichaam tonen bij het vieren van een doelpunt mag niet, maar wat doe je wanneer een speler zijn shirt over zijn hoofd trekt zonder het helemaal uit te doen en onder dit shirt nog een identiek shirt heeft, inclusief naam en rugnummer?

Je kiest voor antwoord B aangezien het niet uitmaakt wat eronder zit. De regel zegt dat je je shirt niet uit mag trekken dus geef je een gele kaart voor zijn gedrag

 

Antwoord 9: Ai, een toeschouwer op het veld! En hij houdt de bal tegen om zo een goal te voorkomen. De bal gaat nu rakelings langs het doel om zo achter de achterlijn te geraken. Pffff, wat moet je nu doen?

Jammer voor de aanvallende partij, geen doelpunt. Maar het is antwoord D: je geeft een scheidsrechtersbal

 

Antwoord 10: Er zijn geen verdedigers meer tussen spits en doel en in een poging de keeper te misleiden loopt de aanvaller van de Wilnis Slakken met de bal geklemd tussen zijn benen zo het doel in. Het ziet er niet uit, maar het lukt hem wel zo te scoren. Wat doe je?

Het is een geldig doelpunt. Antwoord D is de juiste keuze

 

Antwoord 11: Je hebt gefloten. Welk van deze situaties heeft je doen grijpen naar je fluitje?

Het is antwoord B: je fluit bij een spelhervatting met een strafschop

 

Antwoord 12: De spits van de Slakken heeft zich achter de achterlijn gepositioneerd om zo niet buitenspel te staan. Bij de aanval weet de keeper de bal te vangen en wil deze uitgooien. Voordat hij dit kan doen komt de speler echter in het veld om dit te verhinderen. Welke beslissing neem je?

Het is uiteraard geen buitenspel maar je kunt het niet ongestraft voorbij laten gaan. Het juiste antwoord is daarom C: je geeft deze spits een waarschuwing en kent een indirecte vrije schop toe op de plaats waar de bal was toen je affloot

 

Antwoord 13: Een mooi schot, maar de bal raakt helaas de assistent-scheids en raakt uit koers, zo buiten het speelveld. Op welke manier kun je het spel nu niet laten hervatten?

Het is antwoord A: de scheidsrechtersbal. De rest zijn gewoon spelhervattingen omdat de bal buiten het veld is geraakt

 

Antwoord 14: Bam! De keeper van de Wilnis Slakken weet de bal goed te raken. De spits van de Slakken staat op het moment van schieten achter de laatste man van de tegenpartij maar rent toch achter de bal aan. Met alleen nog de keeper te gaan wil hij schieten maar raakt de bal niet en de keeper maakt een misstap waardoor hij de bal ook niet raakt. Deze rolt op zijn dooie gemak het doel in. Wat is jouw oordeel?

Geen buitenspel. Het juiste antwoord is D: een goal

 

Antwoord 15: De rechtsmidden van de Wilnis Slakken glijdt telkens uit en kiest er zelf voor zijn schoenen om te wisselen voor andere. De wedstrijd is echter nog in volle gang en nét wanneer hij zijn nieuwe schoenen aan heeft en de oude buiten het veld heeft staan krijgt hij de bal toegespeeld. Deze actie leidt tot een doelpunt. Wat doe je als scheidsrechter?

Het juiste antwoord is B: het is een doelpunt. De regels zeggen wel dat je de schoenen nog moet controleren

 

Antwoord 16: Een speler wordt verzorgd aan de zijlijn buiten het speelveld, plotseling komt hij het veld in rennen zonder eerst toestemming te vragen. Je ziet dit, wat beslis je hierover?

Het is antwoord D: je laat de wedstrijd doorgaan maar in de eerstvolgende onderbreking toon je hem een gele kaart.

 

Antwoord 17: De Beuker duwt bij een verdedigende actie de spits van de Slakken omver met zijn schouder bij een aanval met een hoge voorzet. Het gebeurde voordat de bal binnen het bereik van de spits kwam, maar de Beuker kon de bal daarna gemakkelijk over het doel koppen. Jammer van de mooie kans voor de spits. Wat moet je hierover beslissen?

Dit is overduidelijk een rode kaart. Antwoord C

 

Antwoord 18: De keeper neemt een doelschop en hij neemt hem snel. Zo snel dat hij de bal op de grond gooit en terwijl deze nog in het doelgebied rolt een trap verkoopt. Keur je dit goed?

Het is antwoord C: dit keur je niet goed omdat bij het nemen van een doelschop, de bal ten alle tijde stil moet liggen

 

Antwoord 19: In welk van de volgende situaties laat je het spel hervatten met een indirecte vrije trap?

Antwoord D: bij gevaarlijk spel

 

Antwoord 20: De spits van de Slakken staat bij de doellijn op het punt de bal in een verlaten doel te koppen. Dat is, totdat een verdediger met een te hoog been de bal voor zijn hoofd wegtrapt zonder de spits te raken. Wat is de juiste beslissing?

Het is antwoord D: je moet rood geven voor de overtreding voor gevaarlijk spel en het voorkomen van een scoringskans. De tegenpartij krijgt een indirecte vrije trap

 

Antwoord 21: Alle begin is moeilijk, en bij het nemen van een scheidsrechtersbal schopt een D-tje van de Wilnis Slakken na de eerste stuitert de bal zo in eigen doel. Wat is de juiste spelhervatting?

Dat is antwoord A: geen goal, wel een hoekschop

 

Antwoord 22: Een verdediger wil maar niet ingooien bij een inworp en je besluit dit te bestraffen met een gele kaart voor tijdrekken. Wat is de juiste spelhervatting?

Je geeft wel geel om te straffen, maar de inworp blijft gewoon bij dezelfde partij. Het juiste antwoord is dus C

 

Antwoord 23: Het is 6 graden buiten, een speler heeft besloten om tegen de kou een maillot te dragen onder zijn korte broek, wanneer is dit toegestaan?

Antwoord B: de maillot moet van dezelfde kleur zijn als die van de korte broek.

 

 

Antwoord 24: De Wilnis Slakken hebben een inworp toegewezen gekregen en gebruiken de vervangende bal om hem heel snel te nemen. De andere wedstrijdbal was nog binnen het speelveld en de tegenpartij gooit deze in het pad van de nieuwe bal. Hierbij wordt deze rakeling gemist, maar het geeft een verwarrende situatie en je fluit af. Wat is je volgende stap?

Het is antwoord A: je geeft een directe vrije schop voor de Slakken

 

Antwoord 25: De Slakken hebben een mooie aanval en weten vlák voor het einde van de eerste helft nog een voltreffen te maken, goal! Je kent het doelpunt toe en fluit direct af, einde van de helft. De spelers hebben het veld nog niet verlaten of je hoort al via je headset dat de spits de bal met zijn hand het doel in hielp. Wat moet je nu doen (wanneer je meegaat in de constatering)?

Het blijft rust want de helft zit er nou eenmaal op, maar ondanks dat je hebt afgefloten is het toch geen goal. Ook verdient de spits een gele kaart voor zijn actie, het is antwoord D

 

Antwoord 26: Wanneer een verdediger een aanvaller vasthoudt bestraf je dit altijd met een directe vrije schop of strafschop wanneer dit:

Het juiste antwoord is C: Naar het oordeel van de scheidsrechter is een veel voorkomend thema in het spelregelboek en de enige reden om dit altijd toe te kennen

 

Antwoord 27: Een keeper verliest de bal uit zijn handen terwijl hij wil gooien en de spits komt aangesneld. Toch ziet de keeper na zijn stomme actie nog kans om de bal uit zijn 16 meter weg te slaan om zo op het nippertje de doelpoging van de spits te voorkomen. Wat doe je?

Het antwoord is A: een kaart is niet nodig maar wel een indirecte vrije schop. Dit gebeurt vanaf de buitenste doellijn

 

Antwoord 28: De bal wordt getrapt door twee tegenstanders, deze komt daarna terecht bij een speler die buitenspel staat en hem vervolgens in het doel schiet. Wat beslis je hierover?

Antwoord C: het is buitenspel en het doelpunt is niet geldig

 

Antwoord 29: De keeper op de grond liggende raakt met één vinger de bal aan, mag de bal worden gespeeld?

Antwoord A: alleen door een medespeler

 

Antwoord 30: Trainers zijn soms verhit en nu komt er eentje het veld op en begint je grof te beledigen. Je legt het spel stil omdat hij het veld op komt, wat doe je verder?

Antwoord D: Trainers kunnen geen kaarten krijgen maar je stuurt hem uiteraard wel weg voor zijn gedrag

 

Antwoord 31: De bal raakt over de zijlijn, het is een inworp voor Wilnis Slakken. Bij het inwerpen laat de speler de bal per ongeluk vallen en komt bij een speler van de tegenpartij terecht. Wat doe je nu?

Antwoord D: het spel moet worden onderbroken en dezelfde partij moet de inworp herhalen

 

Antwoord 32: Je hebt de Wilnis Slakken bij hun aanval een indirecte vrije trap toegekend. Deze moet worden genomen vanaf de strafschopstip. Bij het nemen raakt een speler van de Slakken de bal hoewel deze niet zichtbaar van zijn plek komt waarna een tweede speler de bal op het goal schiet en scoort! Wat moet je doen?

Dit was een fout en de indirecte vrije schop is nu verbeurt verklaard. Doelschop voor de verdediging, antwoord A

 

Antwoord 33: De spits van de Slakken passeert de laatste man en staat nu alleen nog voor de keeper. Met een stift verrast hij de doelman maar de bal is niet erg snel. In een laatste reddingsactie komt een verdediger aangesneld, weet de bal te raken en tikt hem tegen de paal. De bal rolt weer richting spits maar de verdediger, die op de grond ligt na zijn actie, tikt hem nu met zijn hand weg. Wat doe je?

Grove overtreding die rood verdient en uiteraard een strafschop. Antwoord C

 

Antwoord 34: Het is een directe vrije schop. Hij wordt hard genomen maar gaat per ongeluk via jou het goal in. Wat moet je nu doen?

Het is antwoord D: je kent een doelpunt toe ondanks dat de bal jou raakte

 

Antwoord 35: Bij welke van de volgende overtredingen hoor je een indirecte vrije schop te geven?

Antwoord D is de enige overtreding waar je een indirecte vrije schop voor toekent

 

Antwoord 36: Tijdens het spel geeft een speler een agressieve duw aan zijn tegenspeler, deze wordt van het veld gestuurd met een rode kaart. Hoe moet het spel nu worden hervat?

Antwoord C: met een directe vrije schop of strafschop.

 

Antwoord 37: Hoe moet een wissel verlopen?

Antwoord A: de wisselspeler moet het veld betreden ter hoogte van de middenlijn. Er zijn geen restricties aan het verlaten van het veld voor de gewisselde speler

 

Antwoord 38: De spits van de Wilnis Slakken staat buitenspel op het moment dat een teamgenoot een doelpoging doet met een schot. De bal wordt gestopt en komt daarna bij een verdediger terecht die de bal wil schoppen, maar dit niet goed doet. De spits krijgt de bal en weet zo te scoren. Wat is je beslissing over dit doelpunt?

Het is antwoord B: een geldig doelpunt

 

 

Antwoord 39: In de buurt van de hoekvlag trappen twee spelers van verschillende partijen de bal en raken hem tegelijkertijd aan, deze gaat over de zijlijn. Hoe moet het spel worden hervat?

Antwoord A: het is een inworp voor de verdedigende partij.

 

Antwoord 40: Een speler was het veld afgegaan vanwege een blessure. De bal is in het spel, vanaf welke plek mag hij het veld weer in nu hij weer is hersteld?

Uiteraard alleen na een teken van jou te hebben ontvangen, maar dat zit in alle antwoorden. Hij mag dit vanaf elke positie op de zijlijn doen, antwoord A

 

Antwoord 41: Twee spelers van verschillende teams maken tegelijk een overtreding in de middencirkel. Speler 1 duwde zijn tegenstander terwijl speler 2 op hetzelfde moment grof commentaar had op jouw fluitkunsten. Wat beslis je wanneer je van mening bent dat een disciplinaire straf niet noodzakelijk is?

Antwoord D: beide ploegen zitten fout en dit kan alleen worden beslecht met een scheidsrechtersbal met gelijke kansen

 

Antwoord 42: Je besluit dat het een scheidsrechtersbal is. Als hij de grond raakt en wordt genomen probeert de speler de bal naar de keeper te spelen. Maar in plaats van naar de keeper komt de bal in het doel terecht. Ken je het doelpunt toe?

Antwoord D: het is een hoekschop.

 

Antwoord 43: De Slakken hebben balbezit, maar dan loopt er ineens een toeschouwer het veld op. Je legt de wedstrijd stil, maar wat doe je om het spel weer te hervatten?

Het is antwoord A: je geeft een scheidsrechtersbal op de plaats waar de bal was toen je het spel stil legde

 

Antwoord 44: Tijdens het nemen van een indirecte vrije schop ten hoogte van de strafschopstip raakt de aanvaller de bal aan maar komt deze nauwelijks in beweging. Een tweede aanvaller schiet hem een seconde later direct in het doel. Wat is hier je beslissing?

Antwoord D: het doelpunt is niet geldig en moet worden afgekeurd en het spel hervat met een doelschop.

 

Antwoord 45: Een speler gooit de bal bij een inworp tegen de rug van een onoplettende verdediger om zo de bal zelf weer te kunnen spelen. Het was zachtjes, geen gewonden. Wat doe je?

Antwoord D: je kunt gewoon door laten spelen

 

Antwoord 46: Een veldspeler wordt behandeld voor een blessure buiten het veld naast het eigen doel. Hij heeft een bidon vast om wat te drinken maar besluit deze naar een tegenstander te gooien die zich in het strafschopgebied bevindt. Je onderbreekt het spel, maar wat is je volgende besluit?

Het is rood en een strafschop, antwoord B

 

Antwoord 47: Hoe lang moet een voetbalveld minimaal zijn?

Antwoord C: 90 meter

 

Antwoord 48: Je stopt het spel vanwege een veldspeler die zich buiten het veld begaf en een wissel van de tegenstander spuugde. Wat is nu je actie?

Een vergrijp waar rood voor staat. De spelhervatting moet dan een directe vrije schop zijn. Het is antwoord D

 

Antwoord 49: Tijdens het nemen van een strafschop schreeuwt een andere aanvaller ineens heel luid. De keeper wordt er zelfs van in de war gebracht waardoor de nemer van de strafschop hem er zo in knalt! Wat doe je?

De schreeuwende speler verdient in ieder geval geel, maar de juiste spelhervatting is om de strafschop opnieuw te laten nemen. Antwoord C dus

 

Antwoord 50: Bij een strafschop neemt een speler een aanloop, en schopt de bal zonder zijn aanloop te onderbreken met zijn hak zo het doel in. Wat moet je beslissen?

Het is antwoord B: aangezien de speler zijn aanloop niet onderbreekt is het hakschot een geldig schot op het doel

 

 

Comments are closed.